O sistemu visokog obrazovanja

Bolonjska deklaracija
Visoko obrazovanje u Evropi prolazi kroz velike reformske korake, a koje je započeto potpisivanjem Bolonjske deklaracije 1999. godine. Do danas, 45 zemalja je potpisalo Bolonjsku deklaraciju. Među njima je i Republika Srbija koja se Bolonjskom procesu priključila 2003. godine.
Bolonjski proces ima za cilj kreiranje jedinstvenog evropskog sistema univerzitetske nastave i istraživanja uz istovremeno priznavanje i zadržavanje raznolikosti nacionalnih specifičnosti. Na taj način se teži stvaranju fleksibilnijeg i efikasnijeg sistema visokog obrazovanja Evrope, koji bi bio kompetitivan i na globalnom svetskom tržištu znanja.
Najvažnija opredeljana definisana u okviru Bolonjskog procesa jesu:
- uvođenje Evropskog Sistema Prenosa Bodova (ESPB)
- usvajanje strukture studija koju čine tri ciklusa (osnovne studije-master studije-doktorske studije)
- promovisanje i podsticanje mobilnosti studenata i nastavnika
- usvajanje sistema uporedivosti diploma
Pročitajte Bolonjsku deklaraciju.
Posetite zvanični sajt EUROPEAN HIGHER EDUCATION AREA AND BOLOGNA PROCESS. (http://www.ehea.info/)
U Republici Srbiji implementacija Bolonjskog procesa omogućena je donošenjem Zakona o Visokom obrazovanju. Prvi zakon koji je usaglašen sa Bolonjskim procesom donet je 2005. godine. Novi Zakon o visokom obrazovanju Skupština Republike Srbije donela je 2017. godine.
Zakonom o visokom obrazovanju uređuje se sistem visokog obrazovanja, uslovi i način obavljanja delatnosti visokog obrazovanja, osnove finansiranja visokog obrazovanja, kao i druga pitanja od značaja za obavljanje ove delatnosti.
Ciljevi visokog obrazovanja su:
- prenošenje naučnih, umetničkih i stručnih znanja i veština;
- razvoj nauke i unapređivanje umetničkog stvaralaštva;
- obezbeđivanje naučnog, umetničkog i stručnog podmlatka;
- obrazovanje kreativne populacije koja neprekidno usvaja i stvara nova znanja;
- obezbeđivanje jednakih uslova za sticanje visokog obrazovanja i obrazovanja tokom čitavog života;
- bitno povećanje broja stanovnika sa visokim obrazovanjem;
- unapređenje međunarodne otvorenosti sistema visokog obrazovanja.
Delatnost visokog obrazovanja zasniva se na sledećim principima:
- akademske slobode;
- autonomija;
- akademski integritet;
- jedinstvo nastave, naučnoistraživačkog, odnosno umetničkog rada i inovativne delatnosti, kao i stručnog rada;
- otvorenost prema javnosti i građanima;
- uvažavanje humanističkih i demokratskih vrednosti nacionalne i evropske tradicije i vrednosti kulturnog nasleđa;
- poštovanje ljudskih prava i građanskih sloboda, uključujući zabranu svih vidova diskriminacije;
- usklađivanje sa evropskim sistemom visokog obrazovanja i unapređivanje akademske mobilnosti nastavnog i nenastavnog osoblja i studenata;
- učešće studenata u upravljanju i odlučivanju, posebno u vezi sa pitanjima koja su od značaja za kvalitet nastave;
- ravnopravnost visokoobrazovnih ustanova bez obzira na oblik svojine, odnosno na to ko je osnivač;
- afirmacija konkurencije obrazovnih i istraživačkih usluga radi povećanja kvaliteta i efikasnosti visokoškolskog sistema;
- obezbeđivanje kvaliteta i efikasnosti studiranja;
- povezanost sa preduniverzitetskim obrazovanjem;
- zaštita intelektualne svojine u procesima transfera znanja.
